2016. évi Magyar Wesnoth Bajnokság Szabályzata

2016. évi
Magyar Wesnoth Bajnokság
Szabályzata

 

1. A Bajnokság

A Bajnokság rendszere idén Szavazás alapján dőlt el, amelyen végül a hagyományos, csoportos beosztás győzött. Itt a játékosok a Ranglistán eddig elért pontjaik alapján csoportokba lesznek sorsolva, amelyeknek mérete a jelentkezők számától is függ. A selejtező két körből fog állni, utána, a legjobb 8-ban az eddigi 4 párbaj helyett most 2 db 4 fős csoport lesz, amelyekből az első két helyezett jut tovább az elődöntőbe. Az elődöntőben mindkét csoport első helyezettje játszik a másik másodikjával, majd ezek győztesei vívják a döntőt. A játékosok a selejtezőkben, illetve a legjobb 8-ban két meccset játszanak egymással (extrém esetben, pontegyenlőség esetén extra meccs írható ki), a párbajoknál, tehát az elődöntőben és a döntőben 3-at, de ha az egyik fél megnyeri az első két meccset, a harmadik lejátszása már nem szükséges.
Idén, a rendszerből kifolyólag lehetőség van a kiemelésre. Mivel a Jelentkezésnél nem mindenhol működött megfelelően ez az opció, illetve a Szavazás miatt sem volt biztos a lehetőség, ezért minden kiemelésre jogosult játékos külön üzenetet kap a kérdésről. A kiemeltek a selejtező második körében fognak csatlakozni. Ahhoz, hogy valaki élhessen a kiemeléssel, legalább 400 pontjának kell lennie a Ranglistán. Ugyanakkor a kiemeltek maximális száma 4, ha ennél többen szándékoznak élni vele, akkor azok kapnak elsőbbséget, akiknek a Ranglistán több pontjuk van.

2. A jelentkezés

Kiemelt feltétel: a jelentkezéshez szükséges ezen az oldalon is regisztrálni: http://wesnoth.fsf.hu/ !

A Jelentkezés a Saját adatokat megnyitva érhető el, itt pedig a Szerkesztés, majd a Bajnokság jelentkezés gombot kell kiválasztani. Majd az adatokat ki kell tölteni, utána elküldhető a Jelentkezés. Az eddigi jelentkezők listája megtekinthető a Bajnokság menüpontra, majd ezen belül a Jelentkezőkre kattintva.

A jelentkező neve. Aki 16. vagy annál jobb helyezést ért el 2009 óta a Bajnokságokon vagy összesítve a Ranglistán, az köteles ugyanazzal a névvel nevezni. Amennyiben mégis kénytelen volt nevet váltani, azt közli a Bajnokság társalgójában. Név-választás esetén a név nem tartalmazhat trágár kifejezést; az a legjobb, ha fantázia-név, kitalált, Wesnoth-hangzású.

3. A játék menete

A játékosok véletlenszerűen sorsolt térképeken játszanak (lásd a 6. pontot). Minden mérkőzés elején, az első körben (amikor már kiderült a térkép, de még egyik játékos sem lépett) mindkét játékosnak lehetősége van passzolni az adott pályát. Ilyenkor új térképet kell sorsolni, ha újra a passzolt térkép jönne fel, akkor addig kell újrasorsolni, amíg egy nem passzolt térképet kapnak a játékosok. Minden játékos mérkőzésenként egyszer passzolhat, így egy mérkőzésben maximum 2 térkép passzolható (ha mindkét játékos passzol). Az első kör után nincs lehetőség passzolásra.

A mérkőzés lehet győztes, döntetlen és vesztes a játékosok számára. A győzelem 3 pontot, a döntetlen 1 pontot ér, a vereség 0 pontot. Amennyiben a játék alatt egyik fél sem lát lehetséges kimenetelt a mérkőzés befejezésére, a két játékos megállapodhat a 40. kör után, hogy egy másik pályán újra játszanak egymással, vagy, hogy a játék kimenetele döntetlen lesz. A győztes feladata (technikai gubanc esetén a vesztesé), döntetlen esetén a megbeszélt fél feladata hogy felöltse a mérkőzést a nemsokára meghírdetett felületen.

A visszajátszásokat azután kell elmenteni, hogy az ellenfél vezérét legyőztük, vagy az ellenfél feladta a játékot. A visszajátszás bizonyíték a meccs lejátszására és utólagos bírói bírálatot is kaphat. Az aktivitás miatt nagyon is fontos ennek feltöltése!

Ha egy játékos kapcsolata valamilyen okból megszakad, a helyreállás után a játékot folytatni kell, vagy meg kell egyezni a későbbi folytatásról. Amennyiben az eltűnt játékos tartózkodik a folytatástól, vagy nem érhető el: ellenfele automatikusan nyert.
Amikor a játékosok megtudják, kivel játsszák le a mérkőzéseiket, saját maguknak kell megbeszélniük annak időpontját. Ez a játékosok dolga, villanylevél, csevegés vagy más kommunikációs csatorna útján. 

Miután mindkét játékos megállapodott a játékuk idejében, egyikőjük közzéteszi a meccsük pontos idejét a közösségi portál meghatározott időpont-témájában. Nem muszáj egy nap alatt lejátszani a mérkőzéseket, de érdemes minél többet letudni. A félbehagyott mérkőzést mindkét játékos köteles elmenteni. Ha a két játékos félbehagyja a mérkőzést, meg kell adniuk a folytatás időpontját. Érdemes egy lejátszott mérkőzés után a következő időpontját is megbeszélnie a játékosoknak.

4. A játékra megadott időkeret, inaktivitás fogalma

A játékosoknak átlagosan legalább 1 hét alatt 2 mérkőzést kell kötelezően lejátszaniuk.

Ha egy játékos a megadott időkereten belül az időkeret 50%-án át egyhuzamban hiányzik és erre semmiféle magyarázatot nem ad, akkor inaktivitás miatt kizárásra kerül és -10 pont levonást szerez a Ranglistán.

Ha egy játékos önszántából visszalép a bajnokságról , akkor kap 1 hét "gondolkodási időt"  ami alatt egyetlen 1x meggondolhatja magát és a bírók engedéjével visszatérhet a bajnokságba, ha a verseny előrehaladása ezt még lehetővé teszi.

5. Verzió és kiszolgáló

A szükséges kiadás az 1.12.4-es verzió. A Bajnokság hivatalos szervere a 0x64.org (köszönet negusnyulnak). A visszajátszások a böngészőben a wesnoth.0x64.org címen elérhetőek. (Ha negusnyul szervere nem működne, akkor a nem-hivatalos server3.wesnoth.org:15000 című Wesnoth szerveren játszunk.)

6. Térképek

A 2016-os Bajnokságon a Sandbox Map Picker (SMP) pályasorsolót fogjuk használni, ennek is a Hungarian Championship Edition csomagját, amelyet a Magyar Közösség állít össze külön a versenyre és a meccsek elindulásától lesz jelen a kiegészítőben (köszönet érte Bonobo-nak, a kiegészítő készítőjének).

Mivel az időkorlát és a színválasztás sem működik a kiegészítővel, ezért azt csak pályasorsolásra használjuk. Miután a játékosok egy olyan pályát kapnak, amelyet egyikük sem passzolt, azt a megfelelő beállításokkal újranyitják. A Sandbox Map Picker letöltésével annak minden pályája elérhető lesz, így idén emiatt nem kell másik kiegészítőt letölteni.

A fenti kiegészítőt a játékon belül a Kiegészítések menüponton keresztül kell letölteni és telepíteni! A kiegészítőnek mindig a legfrissebb verzióját használjuk (mindenki frissítsen a bajnokság kezdetekor!).
Jelen esetben csak a pályákról ad tájékoztatást: Vizuális ismertető a térképcsomagról(Némileg elavult, már nem tartalmaz minden pályát, illetve vannak benne régiek, amelyek már nem képezik részét a Bajnokságnak.)

7. Játékbeállítások

A többjátékos felület beállítása Bajnokság mérkőzéshez:

I. Pályakisorsolás a Hungarian Championship Edition térképcsomaggal: Alapértelmezett vagy Alapértelmezett+Kalifátus (ha mindkét fél beleegyezik, az adott meccset játszhatják ezzel a kiegészítővel, letöltésére nincs szükség, alapból a játék részét képezi) korszakkal, módosítók nélkül kell nyitni egy pályát (nem számít a többi beállítás, a lényeg a pályasorsolás). (kisorsolt pálya pl.: Swamp of Dread)

II. Miután megtörtént a sorsolás, ezt kell tenni:

  • Játék létrehozása:
    • Játék típus (Game type): Küldetések
    • Pálya: >>kisorsolt pálya neve<< (pl.: Swamp of Dread)
    • KorszakAlapértelmezett
    • Módosítók: a 2016-os Bajnokságon mód nyílik a játék "hibáit" korrigáló kiegészítők használatára. A használatuk nem kötelező, csak akkor szabad bekapcsolni őket, ha a meccset játszó játékosok közül egyik sem emel szót ellenük. A játékot készítő fél viszont szabadon használhatja őket, amennyiben ellenfele nem jelezte előre, hogy ezt nem szeretné. Tehát erről nem kell megkérdezni az ellenfelet, hanem az ellenfélnek kell figyelmeztetnie a játékot készítő személyt, hogyha nem akar módosítókat. Letöltésük viszont még annak is ajánlott, aki amúgy nem akarja használni őket. A következő kiegészítők használatára van lehetőség (ezt a játékon belül a Kiegészítések menüponton keresztül kell letölteni és telepíteni):
      • Plan your Advancement: ez a módosító arra jó hogyha nem a te körödben történik az egységed szintlépése (hanem az ellenfél körében), akkor előre be tudd állítani hogy mivé lépjen szintet, klikk helyi menü az egységre (mert többjátékos játékban nem mindig lehet)
        (Plan your Advancement kiegészítőt kell letölteni)
      • Mirror Mate: ez a módosító az első körben figyelmezteti a játékosokat, hogyha az adott felállás tükör (ezt, ha mindkét fél beleegyezik, újranyithatják). Amennyiben be van kapcsolva a módosító, jobb klikk bármelyik mezőre, majd "Is it a mirror?" lehetőség kiválasztása. A módosító jelentősen meggyorsítja a tükrök újranyitását, így a játékosok időt spórolhatnak meg.
      • Corpse Mod: a megölt egységek ott maradnak a csatamezőn. Ez a kiegészítő puszta dekoráció, a játékra semmilyen befolyása nincs.
  • Játék beállítása
    • Játék neve: MWB2016 - #versenyző neve# vs. #versenyző neve#
    • Megfigyelők: BE
    • Véletlenszerű kezdőjátékos: BE
    • Időkorlát: BE
      • Kezdeti időkorlát: 390 mp
      • Általános időkorlát: 390 mp
      • Kör bónusz: 270 mp
      • Cselekvés bónusz: 20 mp
    • Általános:
      • Alapbeállítások: KI
      • Véletlenszerű kezdőnapszak: KI
      • Köd: BE
      • Eltakarás: KI
      • Kör: Korlátlan számú kör
      • Szintlépési küszöb: 70%
      • Falvankénti ellátmány: 1
      • Falvankénti arany: 2
  • Játékcsarnok beállítások: 
    • Játékos/Típus: a versenyző neve jelentkezésnek megfelelően
    • Szövetség: a jelentkezésnek megfelelően
    • Vezér/Nem:  a jelentkezésnek megfelelően, kétnemű vezér esetén a jelentkezésnél meghatározott (nő v. férfi v. véletlenszerű)
    • Csapat/Szín:
      • egyik játékos az 1-es, másik játékos a 2-es csapat
      • tetszőleges, de ne legyen ugyanaz; ajánlott kontrasz színeket használni (vörös-zöldkék-narancs)
    • Arany: 100
    • Bevétel: Sima
  • Speciális eset a kiválasztott pálya újrakezdésére: ha legalább az egyik játékos Véletlenszerű szövetséggel játszik, esély van arra, hogy tükör-felállás alalkul ki (azaz azonos szövetség áll szemben egymással), ilyenkor, ha mindkét játékos kizárólagosan beleegyezik (azaz mindkét játékosnak közös állásponton kell lennie), akkor újrakezdhetik mindaddig, amíg különböző nem lesz a szövetség.
  • Speciális eset választott szövetségre: mivel közös megegyezéssel idén lehet a korszak Alapértelmezett+Kalifátus, így lehetőség van második szövetséget választani, amelyet a játékosok ezeken a meccseken fognak használni. Erre ugyanazok a szabályok érvényesek, mint az alap választásra, tehát a Bajnokság alatt nem lehet változtatni. Ugyanakkor a második választott faj és vezér csak az elsővel megegyező, vagy Kalifátus lehet. Mivel a Jelentkezésnél ez a szabály még nem élt, ezért erről is üzenetet kap minden nevező. Aki nem választ második szövetséget, annak automatikusan az elsővel megegyező lesz. Ha valaki egyáltalán nem akar Kalifátussal játszani a Bajnokság folyamán, az akár teljesen ki is hagyhatja ezt a lépést.

8. Bajnokság megszakítása

Bajnokságot kizárólag rendkívül nyomós indokkal szabad abbahagyni, ugyanis ezzel megnehezíti az igazságos pontozást, feleslegesen nyújtja a Bajnokságot és eltékozolja mások szabadidejét! Ha valakinek bizonytalan a Bajnokságon való részvétele, de mégis jelentkezik, akkor azt köteles jelezni a társalgóban. Ha félbe kell hagynia valakinek a Bajnokságot egy előre nem várt ok miatt, akkor értesítenie kell egy versenybírót és az eggyel korábbi ellenfele lép a helyére, feltéve, ha van kialakult sorrend.

Nyomatékosan megkérünk minden potenciális jelentkezőt, hogy csak akkor jelentkezzenek, ha előreláthatóan nem lesznek inaktívak. Azt elfogadjuk, ha valami közbejön és ennek következtében nem tudja befejezni a bajnokságot és ezt jelzi is a megfelelő fórumban, de ha valaki se szó, se beszéd távozik azt összesített ranglistás pontlevonással (értéke -10 pont) büntetjük (lásd 4. pontját a szabályzatnak).

9. Csalások és büntetések

A Magyar Wesnoth Bajnokság zéró toleranciával kezeli a csalásokat.
A következők számítanak csalásnak:

  • Módosított Wesnoth programok használata.
  • A mások helyett való játék.
  • Nézőként segítség, javaslatok adása a játékosoknak.
  • A mérkőzés eredményeinek, a helyezéseknek bármilyen egyéb formában történő manipulálása.

Egyéb vétkek:

  • Ha egy játékos, egy ranglistás megmérettetésen már ért el 16. vagy annál jobb helyezést, akár Tornán, akár Bajnokságon, köteles azonos névvel neveznie a bajnokságra. Amennyiben mégis kénytelen volt nevet váltani, azt közli a Bajnokság Társalgójában.
  • Több felhasználóval történő nevezés.
  • A Wesnoth Úrihölgyek és Úriemberek játéka, ezért a sértegetés és mások indulatos megbántása is vétek.
  • Ha többször előfordul, hogy egy előre egyeztetett időpontban egy játékos nem jelenik meg 15 perc várakozás után sem, és a másik fél ezt jelenti a bíróknak, a játékos megrovásban részesül.
  • Szándékosan, megegyezés és elfogadható mentség nélkül kilépni a játékból.
  • Mások játékának megzavarása bármilyen formában.
  • Játékosok indokolatlan kirúgása/bannolása a játékból. (A játékot zavaró megfigyelőket szabad kirúgni/bannolni.)
  • Ha a játékot létrehozó játékos rossz beállításokat használ, akkor az ellenfele a játék újrajátszására kötelezheti.
  • Ha a jelentkezés ellenére egy játékos a megadott határidőig (komoly indok nélkül) mégsem hajlandó lejátszani a mérkőzéseit, és nem hajlik az további időpont egyeztetésre, nem válaszol az elküldött e-mail-re, akkor fölöslegesen húzza az időt.

A játékosok az alábbi büntetéssekkel sújthatók, amennyiben valamilyen vétséget követnek el: bajnokságból való kizárás, ranglistás pontlevonás inaktivitás esetén (lásd 7. pontját a szabályzatnak). A büntetések mértékéről a bajnokság bírói döntenek, a vétség súlyosságának mérlegelése után. A magatartás, vagy egyéb vitatható vétségek miatti kizárást bírói többség határozza meg, ilyen esetben a kizárás előtt minden játékos megérdemel legfeljebb 1 új esélyt, de ez nem vonatkozik az inaktív játékosokra.

10. Etikai Kódex

Mindenkit arra kérünk, hogy tegezze a másikat a tiszteletadás magas szintű betartása mellett.

11. Időpontok

Kihirdetésre kerül a fórumon.

12. Bírók, elérhetőség

Ha bármi probléma, észrevétel, javaslat merülne fel, akkor a játékosok fordulhatnak a Bajnokság bíróihoz: negusnyul, yanosz és Krogen

A bírók elérhetőek a fórumon, itt az oldalon privát üzenetben.

Ajánljuk, használjad az IRC-t, a bírók is elérhetőek az IRC-n majdnem minden nap este 20:00 és 20:30 között.
(Az IRC beállításához segítséget nyújt Jf. Tasz, keresd őt.)

 

A Bírók mindenkitől korrekt, játékszellembeli, versenybeli, Wesnothbeli hozzáállást várnak el.
 


>> ZÁRADÉK <<

A Bajnokság bírói fenntartják a jogot a szabályok módosítására és/vagy kibővítésére bármikor a Bajnokság folyamán!

A szabályzat el nem olvasása nem ment fel a felelősség alól!