Back to top

Fejlettebb taktikák

A fejlettebb taktikák írás a nemzetközi Wesnoth Wikin szereplő cikk magyarra fordított verziója. A fordítás készült: 2009. 03. 09.

Tartalomjegyzék

A fejlettebb taktikák kifejtésénél feltételezzük, hogy megismerkedtél már a játékkal, tudod hogyan mozgasd egységeidet a csatamezőn, és most bepillantást szeretnél nyerni, hogyan járj túl a mesterséges intelligencia és más emberi játékosok eszén. Néhány taktika csak bizonyos helyzetekben eredményes, és használata butaság lehet más esetekben. Válaszd ki azokat, amik illenek a küzdőstílusodhoz. Legyalulod az ellenséget puszta túlerővel, vagy néhány ügyesen választott magasabb szintű egységgel végzel velük? Kedvelsz belebújni egy nemzetség bőrébe? Sok küldetést akarsz játszani, vagy pedig egyet újra- és újra, amíg nem éred el a tökéletes játszmát?


Stratégia


Stratégia a taktika felett

A taktika az egységekről hozott lépésről-lépesre történő döntéseket jelenti. Amikor a taktika nem alkot egész stratégiát, néha alulkerülhet egy gyengébb, vagy kevésbé taktikus előretörésnek, ami jobban képes ilyen stratégiát kovácsolni.

Mikor egy küldetést vagy harcot elkezdesz a pálya vizsgálatával kell kezdened. A következők figyelembe vétele nagyon fontos:

  • helyek, ahol az erőid tudnak/nem tudnak gyorsan mozogni
  • helyek, ahol az erőidnek védelmi előnyei vannak
  • helyek, ahol az ellenséged tud/nem tud gyorsan mozogni
  • helyek, ahol az ellenségednek védelmi előnyei vannak
  • a pálya mérete (nagyobb pályák a felderítést és mobilitást hangsúlyozzák, míg a kis pályák a közelharcot erősítik)

A térképeken gyakran van egy olyan rész, ahol a szembenálló feleknek nehezen átszelhető terepen kell átjutniuk (pl. folyó) és ott sebezhetőek, kivéve néhány keskeny csatornát (pl. híd, erőd). Mivel nehéz ezeken a csomópontokon keresztül támadást intézni, ezért ezeket kevés egységgel is lehet ellenőrizni, amíg a sereg többi része máshol jár. Miután kialakult egy teljes terved azzal kapcsolatban, hogy hol akarod feltartani az ellenséget és hol akarod lerohanni, továbbléphetsz a következő részre.


Nyitó stratégiák kategóriái

A pálya méretétől függően, a közted és a legközelebbi ellenség közötti távolság és a mozgékonysági tényezők átgondolása után választhatsz egy kezdő nyitást, ami meg fogja határozni a sereged képességeit. Általánosságban ezek a következő csoportokba sorolhatóak:

  • felderítő játék: ebben az esetben nagy számú felderítőt toborzol, hogy annyi falura tegyél szert, amennyire csak lehetőséged van. Ez legjobban a nagy térképeken működik, ahol a távolság a legközelebbi ellenféltől elég nagy. A felderítő játékok hajlamosak nagy seregek csatájaként végződni, ahol minden oldal méretes erőt toboroz magának.
  • formációs játék: ennél a stratégiánál lassú, de nehéz harcosokat toborzol, és utánuk gyorsan mozgó egységeket. A cél az, hogy egy olyan vonalat alkossunk, ami ellenáll egy kezdeti támadásnak és utána még egy vonalat, ahonnan a gyors egységek bekapcsolódnak a küzdelembe lerohanva az ellenséget. Például a lándzsások csatarendje mögött állhatnak lovasok, így a lovasok megtámadhatnak olyan egységeket, amik már sebeket szereztek az első vonaltól. Ez egy különleges formája a békaugrásnak (lásd később), ahol a felmentő seregtől tulajdonképpen az ellenséges vonal átvágását várjuk el. Ez a kis pályákon a leghatékonyabb, vagy ott, ahol a legközelebbi ellenség nincs messze tőlünk.
  • előfutár játék: ez a játék a fenti stratégiák között helyezkedik el. Ebben az esetben elsőként egyaránt nehéz és gyorsan mozgó egységeket toborzunk (például lovagok és lovasok, vagy dragonyos és huszár párosítás). Ezek az erők gyorsan jutnak előre, és elég ideig kitartanak, míg a nehézgyalogság megérkezik. Az eredeti előretolt vonal ekkor visszavonulhat gyógyulni, ha szükséges. Ez a közepes méretű pályákon a leghatásosabb.


Taktikák


Harcolj igazságtalanul

Sun Tsutól egészen az Egyesült Államok 1996-os Sokk és Elrettentés doktrínájáig a hadászati írók kihangsúlyozzák, hogy ne lépj konfliktusba, hacsak nem vagy jóval erősebb, mint az ellenséged. Wesnothban ez azt jelenti, hogy:

  • több egység
  • jobb egységek (erősebb, magasabb szintű)
  • magasabb szintű gyógyító képesség a második vonalban

Általánosságban a 3-1 arányt érdemes követni. Ha háromszor akkora erővel tudsz támadni, akkor az ellenséget gyorsan lerohanhatod. Egy kisebb erőfölény lehetővé teheti, hogy csak néhány fókuszált helyen érd el ezt az arányt.

Napóleon különösen tehetséges volt hadserege manőverezésében, úgy hogy előnyhöz jusson akkor is, ha létszám hátrányban volt. Az ellenséget középen támadva, áttörte vonalát és ketté választotta a seregét. Aztán egy kis alakulat megerősítette a pozícióját és megtartotta az egyik szárnyat, amíg Napóleon így már túlerőben lévő fő ereje megtámadta a másik felét. Miután lecsökkentette az ellenfél első fél seregét, a fő erők csatlakoztak a másik szárny feltartóztatóihoz és elpusztították a maradék felet. (Ezt oszd meg uralkodj stratégiának nevezzük.)

Hogy ezt elérd Wesnothban, hagyj néhány nagy életerejű egységet kedvező terepen, hogy feltarthassák az egyik szárnyat, amíg a sereged többsége egy másik fronton harcol. Például két vörös és egy fehér mágus, vagy 3 lovag. Kombinálva a gyógyítókat és a falvak erejét, egy kis csapat hosszú ideig képes feltartani egy nagy létszámú alakulatot.


Cselfogások

Félrevezetheted a mesterséges intelligenciát (és meglepő számú emberi játékost is), ha néhány egységet küldesz olyan célpontok felé, mint az ellenséges vezér, egy falu, vagy egy híd. Túlreagálják, és rosszul fogják elhelyezni az egységeiket. Ehhez hasonlóan gyors katonákat küldhetsz az ellenséges vonalak mögé, hogy falvakat foglaljanak el. Ne próbáld őket megtartani, inkább haladj tovább a következőre, amíg az ellenség erőket toboroz, vagy vezényel át a frontvonalról. A repülő egységek különösen alkalmasak erre, mivel nem befolyásolja őket a terep. Néha az elterelés válhat a fő támadásoddá, ha az ellenség blöffnek tartja, és figyelmen kívül hagyja a csalikat.

Emberi ellenfelekkel szemben ne felejtsd el magad védeni az ilyen taktika ellen. Ha látod, hogy az ellenség egy értelmetlen támadást indít, az valószínűleg elterelés lesz. Ez azonban nem azt jelenti, hogy figyelmen kívül kell hagynod - helyette állítsd meg, és hatástalanítsd a támadó erőt, amíg ellenfeled szándéka világosabb nem lesz. De ne használd az egész sereged - biztosan el tudsz pusztítani jónéhány ellenséges katonát, de ez nem segít rajtad, ha közben egy másik szakasz sarokba szorítja a védtelen vezéred.


Békaugrás

A történelemben minden stratéga figyelmeztet a tartalékokra. Wesnothban ez azt jelenti, hogy nem szabad minden egységeddel támadni. Ehelyett tarts vissza néhány egységet, hogy kihasználhasd az első támadásod okozta lyukakat. Vagy szükséged lehet, hogy egy sok életenergiás, friss egységet állíts csatasorba, aki bírja a strapát és tartja a vonalat.

A modern időkben a tartalékot az alábbi módon bővítették ki. Válaszd szét a fő erőt két csoportra, és támadj az elsővel, amíg a másikat hátul tartod. Amikor az első csoportot felemésztették, vond vissza őket gyógyítókhoz, vagy falvakba, amíg támadsz a második csoporttal. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a tapasztalatot egyenletesebben oszthasd meg az egységeid között, ami különösen hasznos hosszabb hadjáratban. Azonban ha szükséged lenne magasabb szintű katonákra, a halálos ütésre válaszd ki azokat az egységeket, amiket szeretnél gyorsan fejleszteni. Ezzel a módszerrel nem fogsz sok tapasztalattal rendelkező alakulatokat veszíteni, ami több szintlépést fog eredményezni.

Ne használj magas szintű egységeket, és különösen ne a vezéredet a falvak és gyógyítók őrzésére, mert az ellenség rájuk koncentrálhat inkább, és megtámadhatja a menedéket kereső sebesülteket!
Néha, kedvező napszakban egy együttes támadással gyorsan arathatsz sikert. Ha az ellenség egyértelműen gyengébb, vagy a feltételek adottak, akkor ez egy hatásos stratégia lehet. Legtöbbször azonban a hadvezéreknek más, ennél elegánsabb stratégiát tanácsolunk.


Kicsi a bors, de erős

Fejlessz ki egy magas szintű egységekből álló kicsi csapatot! Egy támadó alakulatot egy vagy két körrel később hívj vissza, és utána egy zárt alakzatban mozgasd őket. A legtöbbjének 2. szintűnek kell lennie, néhány 3. szintűvel kiegészítve, hogy tartsák a széleket, vagy részt vegyenek a 2-3 legfontosabb körben. Ezzel a stratégiával kevesebb falura lesz szükséged, és kevésbé leszel elfoglalva ezek megszerzésével.

Ne felejts el 1. szintű katonákat toborozni, akik elnyelik az ellenség első támadásait, csalik lehetnek, és kevésbé fontos falvakat tarthatnak. Engedd meg a túlélőknek a haldokló ellenfelek kivégzését, hogy lecserélhesd az elit csapatodban azokat, akik feláldozták magukat. Mivel néhány magas szintű egység mindenképpen el fog esni, új katonákkal kell szintet lépni a csere miatt.


Továbbfejleszthetők a nem továbbfejlődőek ellen

Általános szabályként a lehető legtöbb tapasztalatot a továbbfejlődő egységeknek add. azonban azok az egységek, amik már nem tudnak továbbfejlődni nagy segítségedre lehetnek a következő különleges körülmények között:

  • stratégiailag fontos terület tartása, amíg a sereg máshol jár
  • az ellenség felpuhítása, mielőtt egy másik továbbfejlődni képes egység végez vele
  • a portyázó egységek, továbbfejlődni képes vagy sem, borzasztóan hasznosak zárópontok támadásában, segítve a szembenálló sereg gyors megtörését
  • sebezhető, de fontos csapatok megmentése (sámánok, fehér mágusok) túlerőben lévő ellenségtől


Életerő tartalékolás

Az életerő az egységek legfontosabb tartaléka, amire vigyáznod kell. Válaszd azt a támadást, ami a saját katonádnak a legkevesebb sebzést okozza, ne ami a legtöbbet okozza az ellenségnek. Például, feltételezzük, hogy egy 6-3 közelharci támadással, és távolsági támadással nem rendelkező katonát ütsz. A te egységednek 4-4 közeli és 3-3 távolsági támadása van. Jól fontold meg a taktikai helyzetet! Meg kell ölnöd az ellenséget ebben a körben? Egy faluban van, vagy egy gyógyító mellett? Ne fogadd el automatikusan a számítógép javaslatát (szimplán azt a támadást ajánlja, ami valószínűleg a legtöbb sebzést okozza, nem törődve a visszatámadással)!

Ne feledd, ha egy egység szintet lép, életereje regenerálódik és meggyógyul.!
És végül egy ellenséges vezér megtámadása, különösen egy kastélyban nehéz vállalkozás, még ha mágikus támadásokkal is dolgozol. Számíts néhány egységnyi veszteségre, amíg felmorzsolod az életerejét.


A szintlépés használata

Egy küldetésvégi tisztogatásnál próbáld úgy elosztani a tapasztalatot, hogy sok egység legyen a szintlépés közelében. Jobb az új küldetést olyan egységekkel kezdeni, amik szintet fognak lépni, mint hasonló magasabb szintű katonákkal. Így egységenként 1 aranyat spórolsz minden körben, amíg szintet nem lépnek. Ezeket az egységeket (néhány eggyel kisebb szintű társaival tölteléknek) használd az első támadásnál, abban a reményben, hogy szintlépésükkor regenerálódnak, és erősebb harcossá válnak. Ezt kihasználva lehetőséged nyílhat a gyors győzelemre, és az egységek elvesztésének elkerülésére.

Minden egység, még a legfelső szintűek is regenerálódnak, ha elérik teljes tapasztalati szintjüket. Azonban a legfelső szint utáni szintlépés (LSzUSz) általában +3 életerőpontot és gyógyulást ad; korántsem olyan hatásos, mint az átlagos fejlődés. Ezért általában jobb az alacsonyabb szintű egységeknek adni a tapasztalatot.


A lándzsahegy elv - egy veszélyes szerencsejáték

Egy tompa bot soha nem fog átütni semmilyen védelmet - ereje túl nagy területen oszlik el. De egy kihegyezett lándzsa sokkal jobban át tudja ütni a védelmet, mert energiája egyetlen pontba összpontosul. Ez stratégiai szinten is érvényes - a legtöbb, habár nem minden helyzetben, sokkal hatásosabb az ellenség vonalának egy részére erőteljes támadást indítani, mint egyszerre vékonyan megtámadni az egészet.

Ez sokkal több tervezést vehet igénybe, mint ahogy elsőnek tűnik - alaposan tanulmányozd át a csatateret mielőtt megpróbálkozol a lándzsahegy hadmozdulattal. Utána, mikor a fényviszonyok megfelelőek lesznek neked (vagy az ellenségednek rosszak, ha csapataid semlegesek), támadj gyorsan a legtöbb keményen ütő egységet vezényelve a lehető legkisebb helyre (ez egy változata Napóleon oszd meg és uralkodj stratégiájának, kifejtve fent). Figyelmesen vizsgáld meg a terepet, és döntsd el, melyik területre koncentrálsz.

Ha megvan hozzá az emberanyagod, vedd körbe ezt a területet könnyű, gyors csapatokkal - nekik nem muszáj harcolniuk, de hozz létre egy teljes ellenőrzött terület hálót a választott hadszíntered körül. Ne engedj egyetlen ellenséget sem elmenekülni, felgyógyulnak egy faluban, és visszatérnek harcolni! Ha a fényviszonyok kezdenek megváltozni, vagy már korábban a csatarend átütésével, mozgasd az egész csapatot (kivéve a felderítőket) az ellenséges vonal mentén, hogy elpusztítsd az egyik szárnyat. Használd a felderítőket a másik szárny kínzásához és lecövekeléséhez, próbáld meg őket egy helyben tartani, amíg a fő erőd oda nem ér, és nem rohanja le őket.

Egy egészséges taktikával, és kis szerencsével, ekkorra már el kellett pusztítanod az ellenséges haderőt, kevés veszteséget szerezve. A csata során sok egység fog szintet lépni - ezeket a csapatokat használd az ellenséges vezér levadászásához, és a többi megmaradt egysége megöléséhez.

Légy azonban óvatos, ez egy veszélyes stratégia - ha nincs szerencséd, rosszul készíted elő, vagy az ellenséged erős ellentámadásba lendül, nagy a lehetősége, hogy csapataidat lecövekelik és lassan elporlasztják - vagy még rosszabb, amíg a felderítőid el vannak foglalva, fő erejével egyszerűen megkerül, és megöli a vezéred. Ez a fajta taktika megnyerheti a játékot néhány kör alatt - de ugyanolyan gyorsan el is vesztheted, ha nem jól valósítod meg.


Fegyver különlegességek


Hátbatámadás

A tolvajok, haramiák, orgyilkosok, árnyak és fantomok tudnak hátbatámadni. Egy tolvaj 13 aranyba kerül, és 4-3 alaptámadása van. De egy hátbatámadással lenyűgöző 8-3-at ér el, ami a legtöbb 2. szintű egységgel felér. Hátba szúrni valakit éjszaka egy erős tolvajjal 12-3 sebzést okoz. 24 tapasztalati pont után haramiákká fejlődnek tovább, ami alapból 6-3-at sebez...

Nem kell ütnöd a másik egységgel, hogy megkapd a hátbatámadás bónuszt - csak ott kell állnia az ellenség másik oldalán. A szövetséges katona el is mozdulhat a hátbatámadás után, ha még nem használta el a mozgási erejét az ellenség ellenőrzött területére lépéssel. A tolvajok jól dolgoznak párban a gyenge vagy védtelen egységek ellen. Bekeríthetnek egy egységet, és körről körre támadhatják.

Gyakran hasznos, ha a hátbatámadó egységeket párosával használjuk, így kölcsönösen érvényesítik a bónuszt. Ez különösen árnyaknál hatásos a jó mozgásuk miatt. Tarts egy vagy két ilyen párt a szárnyak körül, hogy meglephess magányos felderítőket és falurablókat.


Lassítás

A sámánokat, mivel lassúak, gyengék és korlátozott tűzerejük van, óvatosan kell használnod, de ne mondj le a támadási képességükről. A lassító támadásuk megbéníthatja az erős ellenséges egységeket megfelezve sebzésüket.

Természetesen ez a taktika még használhatóbb a magasabb szintű egységeknél: druidák, erdőtündérek, boszorkányok, varázslónők, természettündérek és a kobold fosztogatók, mivel ők megbízhatóbban tudják lassítani az ellenséget, és nagyobb eséllyel élnek túl egy ellentámadást (különösen egy másik, nem lassított egységtől).

Az első csatasorodban is tarthatsz egy ilyen egységet, ami lelassítja a sebesült katonát, aki el akarna menekülni, vagy a támadás kezdetekor megbéníthatod őket, majd előreküldheted a harcosokat, akik kevesebb sebzést kapnak a megfelezett támadástól.


Csillapítás és gyógyítás

A gyógyítóidat párban mozgasd, hogy kiiktasd az ő szükségüket egy faluba való visszatérésre. Ne felejtsd a különbséget a csillapítás és gyógyítás között, a jobb gyógyítókat rakd oda, ahol nagyobb szükség van rájuk.

Ne feledd, hogy egy gyógyítóval a közeledben nem kell félned a mérgezéstől. Egy orgyilkos kései csak akkor komolyak, ha meg tudnak mérgezni egy védtelen egységet. A druidád vagy fehér mágusod hatástalanítani tudja a mérgezést, mielőtt az működne (azonban nem tudják ugyanabban a körben a sebzést is gyógyítani), és minden szomszédos egységet kikúrálnak a méregből.


Mérgezés

Mikor mérgező egységeket használsz (orgyilkos ork, hullarabló, orgyilkos) a célod az legyen, hogy a lehető legtöbb egységre terjeszd szét a mérget, ne egy katonára koncentrálj! A már mérgezett egységek a többi harcosod számára is érdektelenek kell legyenek, hacsak nem tudják egyből megölni.

Ne becsüld alá a mérgezés hatását regenerálódó lények ellen, vagy olyan egységek ellen, akik faluban vagy gyógyító mellett állnak. Mivel amíg a mérget hatástalanítják, addig nem fog az egység életereje nőni. Az ismételt mérgezés (habár nagyon nehéz) megállíthatja ezeket a katonákat a felgyógyulásban. Miután gyengék maradtak, egy szerencsés ütés végezhet velük.

Jó védekezésű, vagy kikerülő egységek ellen a méreg sokat segíthet a legyengítésben, mivel csak egyszer kell eltalálnod, utána már minden körben sérül (amíg meg nem gyógyítják), attól függetlenül, hogy mennyi sérülést szerez a támadásaid során. Miután legyengültek, egyetlen szerencsés ütés megöli őket.

Az is segít, hogyha az igazságos egységeket a kör végén éjszaka mérgezik meg. Nagyon rizikós dolog mérgezett igazságos egységeknek törvényteleneket hajkurászni még nappal is, ezért valószínűleg visszavonulnak, és így elvesztik a lehetőséget a legkedvezőbb napszakban való támadásra.


Rajzás

Ha egy egység támadása rajzásként van feltüntetve, a körönkénti ütések száma a maximum és a jelenlegi életerő arányában lesz meghatározva. Magyarul, ha egy katona életerőpontjainak 3/4-ével rendelkezik, akkor az összes ütésnek csak 3/4-ét hajtja végre. Ez nem befolyásolja az egyes ütések sebzését.

Ha egy ilyen lénnyel rendelkezel, akkor legfontosabb dolgod őt egészségesnek megőrizni. Ha egy ilyennel találkozol szembe, akkor a legjobb ötlet megmérgezni és utána elkerülni, mivel általában magas szintű szörnyek. A lassítás is nagyon hatásos ezek ellen, mivel mozgási erejük lecsökken, így elkerülni könnyebb őket. Miután már legyengültek, kerülj közel a végső csapáshoz.


Toborzás

Ne feledd, hogy a vezéred bármilyen vártoronyban tud toborozni, nem csak abban, ahol kezdéskor áll! Ha két ellenfeled van, és egyik valamivel a másiktól távolabb (mint Elensefar ostroma), akkor csak annyi katonát toborozz, hogy legyőzd az első vezért (és visszatartsd a második ellenséges csapatokat), aztán lépj be az elfoglalt vártoronyba, és toborozz annyi egységet, amennyivel le tudod győzni a megmaradt ellenséget. Ez hosszútávon pénzt spórol neked, és a vezéredet közelebb engedi a csatatérhez, ahol hamarabb léphet szintet.

Ha sok, különböző erősségű sereg van, először koncentrálj a leggyengébbre, vagy arra amelyik a legtöbb bevételt hozza. Mozgasd a vezéredet a sereggel, használd a kastélyukat új bázisodként. Ezzel megoldod a vezéred védelmét, aki gyakran célja az ellenséges seregeknek, így nem kell csak azért toboroznod, hogy őt megvédd, amíg a fősereg máshol van. Végeredményben ez sok aranyat fog megmenteni neked. Az ilyen taktikák elengedhetetlenek a sok vezéres pályákon, mint például a Dwarven Doors többjátékos pálya számítógépes ellenfele.


Tervezd meg az egységek elhelyezését

A toborzott és visszahívott egységeket sajátkezűleg helyezd el. Kattintással válaszd ki a legmegfelelőbb mezőt az egység számára, mielőtt toborzod, vagy visszahívod. Ezzel a módszerrel gyakran körökkel előbb tudsz falvakat elfoglalni, vagy egységeket kritikus mezőkre mozgatni.

Az olyan térképeken, ahol keskeny átjáró vezet ki a kastélyból (mint a Gyöngyök partja vagy néhány véletlenszerű barlang a Trónörökösben), lassú és gyors egységeket toborozz párban, vagy hívj vissza. Így a párokban minden egység ki tudja használni maximális lépéseit egymás akadályoztatása nélkül. Pl. tünde harcos egy lovassal, vagy akár egy tünde íjásszal.


Egységválasztás

  • Néhány katona, mint az ork közkatonák vagy lovasok nem rendelkeznek távolsági támadással. Használd ki ezt az előnyt olyan egységekkel, akik mindkettőben ügyesek, mint pl. tünde vadász így az ellenség tehetetlen lesz, mikor te támadod, és védekezéskor sem kerülsz hátrányba. Ugyanez vonatkozik olyan egységekre is, akiknek nincs közelharcuk, pl. az árnyak tanítványai.
  • A harc hevében használd gyors egységeidet (felderítőid) az ellenség megzavarására azzal, hogy az ellenséges vonalakat megkerülöd és falvakat foglalsz el elvágva az arany utánpótlástól és kényszerítve seregeinek megosztására.
  • Ha az ütközetre egy folyónál, vagy egyéb szűk átkelőnél kerül sor, előnyödre válhat portyázó egységeket bevetni, mint pl. vívókat, akikkel könnyen átkelhetsz a folyón és bekerítheted az ellenségedet, vagy a légi egységekkel, pl. griffekkel nagyobb hátrány nélkül ki tudod használni a folyón lévő mezőket.
  • Ha egy nagy kiterjedésű sekély vizet, hegyeket, barlangjáratokat vagy más nehéz terepet kell átszelned, használj olyan egységeket, akiknek összes lehetséges lépésük osztható ezeken a terepeken megtett tényleges lépésekkel, hogy a kihasználatlan lépések ne vesszenek kárba. Például egy egységnél, ami 3 mezőt mehet a vízen keresztül, győződj meg róla, hogy 3, 6 vagy 9 maximális lépése van. A gyors jellemvonással rendelkező egységek visszahívásánál jársz a legjobban. Ha egy 5 lépéssel rendelkező egységet hívsz vissza, csak 1 olyan mezőt tud átszelni amihez 3 lépés kell, míg egy hasonló egység, ami 6 lépéssel rendelkezik, 2 mezőt tud megtenni egy kör alatt.
  • Olyan katonák, mint a tünde harcosok, amik olcsóak a tömeges toborzáshoz és megfelelő közel és távolsági támadásuk van, jól használhatóak a frontvonalak tartásához, mivel gondot tudnak okozni az ellenfélnek, bármi is legyen az. Egy lovasokból álló front azonban nem megfelelő a területek tartásához, mivel drágák, gyorsan hullnak nyílzápor alatt, és gyakorlatilag soha sem tudnak visszaütni.


Ismerd a csatateret


Felderítés - ismerd a térképet

Míg a támadást a napszak befolyásolja, addig a védekezést a terepviszonyok. Először is találd meg az összes kastélyt és jegyezd meg az őket övező terepet. Ha kitakarással játszol, küldj ki két vagy három felderítőt megkeresni a kastélyokat. Ezt érdemes megtenni a ködös pályákon is, hogy megtudd milyen nemzetséggel harcol az ellenséged (ha még nem tudod) és mennyire védettek a kastélyaik. Tervezd be, hogy elvesztésük után többet kell toboroznod. A tudás amit biztosítanak, sokkal többet ér, mint a költségük.


Vizsgálat - ismerd a terepet

Vess egy átfogó pillantást az összes tereptípus méretére, és jegyezd meg a fontosabbakat. Ez határozza meg, hogy milyen egységeket toborozz, és általános hatékonyságukat. Utána vizsgáld meg, hogy a terep egyenletesen van-e elosztva, szét van szórva, vagy csak nagyon ritka. Jegyezd meg azokat a terepeket, amiket el akarsz kerülni és az okait. A hegyek és mély tengerek néhány kivétellel mindenkinek rosszak. Ezek falként működnek, amiket az ellenség csapdaállításhoz használhat: és természetesen te is felhasználhatod őket. Ha egy kevés aranyat megspóroltál a kezdés után, a felderítések eredményének fényében az erősítést könnyebben ki tudod választani.


Vonulás - ismerd az utakat

Próbáld meg gondolatban összekötni az előnyös terepeket az egységeid kezdőhelyétől (kezdőkastély) az ellenséges és szövetséges kastélyokhoz. Használd a közted és ellenséged között elszórt falvakat az útvonal befolyásolásához, különösen akkor, ha nincs gyógyító egységed. Döntsd el melyik terepek a legalkalmasabb neked, és a legalkalmatlanabbak az ellenségednek. Ha a célod egy objektum vagy mező elérése, ugyanígy járj el.

Ha egy útvonal nehéznek bizonyul, válts másikra. Próbáld meg, hogy a különböző egységek melyik úton a legjobbak, és hozz létre találkozó helyeket az újracsoportosuláshoz. Az ellenséged mindig legyen bizonytalan, hogy mi lesz a következő lépésed. A célpontodhoz vezető több út biztosítja az ellenség megizzasztását, amíg megállítja az előretörésedet. Néhány esetben könnyebb a fő erődet egyenesen a célpontra küldeni, és gyors egységekkel bekeríteni.


Jellemzők - ismerd a csapdákat

Nagyon jegyezd meg azokat a kedvező terepeket, amelyek kedvezőtleneket zárnak körül. Ezek azok a védelmi pontok, ahol meglepheted az érkező ellenséget (tolvajjal vagy anélkül), és védelmet biztosíthatsz a szövetséges egységeknek. Néha a terep átjárót biztosít a katonáknak, hogy gyorsan átjussanak. Ellenőrizd, vajon kevesebb körbe kerül-e megkerülni a nehéz terepet, mint átszelni azt. Lassan járható területen nehéz bekeríteni az egységeket és megbénítani őket, ezért vezesd őket megfelelőbb helyre (lásd ET), és kerítsd be őket ott.


Napszakok - figyeld az időt

Légy óvatos, a frontvonal felállításának és előrenyomulásnak azonnali megkezdésével, mivel gyakran a legkedvezőtlenebb napszakra fog esni az, amikor találkozol az ellenségeddel. Ha vársz néhány kört falvak elfoglalásával elütve az időt, és az éjszaka első felében vagy hajnalban (kinek mi a kedvező) találkozol az ellenséggel, akkor az ellenség többségét levághatod, mielőtt bármit is tehetnek. Ugyanígy, ha egy kiegyensúlyozatlan helyzetben találod magad a legrosszabb napszakban, tanácsos falvakba visszahúzódni, vagy pedig egyszerűen támadás nélkül kitartani, mivel legfőbb célod, hogy a csata menete a leglassabban folyjon. (Figyelem: ha vannak olyan egységeid, amik sértetlenül tudnak támadni [pl. mágusok trollok ellen], akkor ne pazarold el az idejük, harcolj velük továbbra is, nem lényeg mi történik.)


Intelligencia (első rész) - ismerd az ellenséged

Ne felejtsd ellenőrizni az ellenségeid életerejét, lépéseit és támadásait, mielőtt beleveted magad a csatába. Az is jó ötlet, ha leellenőrzöl minden új egységtípust, mielőtt megtámadod. Néhány egységnek különleges ellenállása, védelme vagy lépése van - ne feltételezd, hogy pontosan az, aminek kinéz. Ez különösen igaz akkor, ha olyan ellenséggel kerülsz szembe, ami különböző fajokból áll, a klasszikus példa erre a perzsekények és hüllők. A perzsekények nagyon kemények, de gyenge a védekezésük és érzékenyek a hidegre és szúró fegyverekre, így ajánlatos íjászokból és hideget használó varázslókból álló sereget toborozni, néhány nagy sebzésű támadóval. De a hüllők sokkal gyorsabbak és nagyon törékenyek, szinte minden terepen kiváló védelemmel - így néha inkább gyors lovasságot kívánnál magadnak, hogy üldözhesd őket, és néhány sokszor ütő támadót, hogy legalább néha eltaláld őket. Ugyanez vonatkozik minden más ellenségre - biztosan tudd, hogy mivel is állsz szemben, mielőtt csatába kezdesz.


Intelligencia (második rész) - ismerd önmagad

Mindig légy tisztában, hogy milyen erők állnak rendelkezésedre. Mindig, mikor lehetőséged nyílik új egységet toborozni, olvasd el a leírását és nagyon alaposan az adatait is. Néha azon kaphatod magad, hogy csak két vagy három típusú egységet használsz (egy tökéletesen jó stratégia, ha működik), könnyű megfeledkezni arról, hogy másokat is használhatsz. Ha olyan ellenséggel találkozol, aki ellen a meglévő egységeid hatástalanok, (mindig) kell legyen nálad valami hasznos - a kulcs az, hogy erről tudj, és a megfelelő időben és megfelelő módon használd is. Egy kiegészítése ennek, hogy az egyes toborzott egységeid legyenek ismerősök (különösen hadjárat során) - a jellemvonások rendszere rengeteg variációt jelent, még ugyanolyan egységek között is, és ezeknek a különbségek más szerepet is igényelnek. Az erős, ellenálló egységek jók az első vonalban, vagy fontos pontok védelmében, míg a gyors egységek felderítőként használhatóak, vagy megkerülhetik az ellenség szárnyait (különösen a gyors lovas egységek, mivel a legtöbb egység képtelen lesz őket csatába kényszeríteni). Az eszes egységeket oda kell küldeni, ahol szükség van rájuk, de sokszor az a legjobb, ha a nehéz küzdelemtől távol tartjuk őket (egyrészt, mert nekik kevesebb tapasztalat kell a szintlépéshez, ami azt jelenti, hogy nem kell olyan sok ellenséget ölniük, másrészt több esélyük van továbbfejlődni - feltéve ha életben maradnak).


Ellenőrzött terület

Az ellenőrzött terület lehetővé teszi számodra mesterséges akadályok emelését. Segítségével csökkentheted az esélyét, hogy egy gyenge, sebesült egységet megöljenek, úgy hogy csökkented azoknak az ellenségeknek a számát, akik hozzáférhetnek. Nehéz megítélni, hogy kinek van ellenőrzött területe, mivel azon múlik hol állnak, és nem azon, hogy hányan vannak. Habár ez egy taktikai eszköz, stratégiai szerepe sokkal nagyobb, mivel az ET az ütközetek előtt és után fejti ki hatását, nem igazán közben. Létrehozni és fenntartani egy jól ellenőrzött terület hálót nagyobb mobilitást és ellenőrzést biztosít a játék többi része fölött, még erősebb, kevésbé jól elhelyezett egységek felett is.

Az egységeid befolyásolják a helyzetük közötti mezőket. A teljes befolyásolás a katona mezőjén, és az azt körülvevő mezőkön jön létre, és tulajdonképpen ez az ellenőrzött terület. Ha az erős ellenálló erők megközelítik a gyenge katonáid, különösen figyelj az ET-re és a terepre. Az egységeid ellenőrzött területét úgy alakítsd, hogy tömör határt alkossanak. Célod úgy átrendezni a csatasorod, hogy az ellenség ott és akkor támadjon, ahol védelmileg a legjobban helyezkedsz, és amikor számára a legrosszabb napszak van. Ellenőrizd, hogy mindegyik egységedet egyszerre legfeljebb csak 2 ellenség tudja támadni, és senki nem tud átjutni köztük. Ebben az esetben a katonáidat vezényeld ki, kiterjesztve az ET-t és ellenségeidet több célpontra kényszerítve.

A legtöbb esetben az ellenség egy egységedre fog koncentrálni. Biztosítsd, hogy minden katonád legalább két másik bajtársa ET-jén belül legyen. Így amikor megütik, bekerítheted amíg az erősítés megérkezik. Gyakran annyira fontos tartani az ET-t, mint egy falut vagy átjárót.

Amíg az ET nem annyira fontos lassú egységek ellen, nagyon hatásos a gyorsakkal szemben, mint pl. lovasok, denevérek, szellemek és farkaslovasok. Ezek kezelésének módja, hogy kiválasztasz két vagy három egységet a leggyorsabbak közül, és szétszórod őket az ellenség lehetséges célpontjai között (általában falvak), így az ellenséget magát is félkörrel vagy vonallal bekerítve. Ezeket az egységeket mozgasd úgy az ellenség felé, hogy egyre kevesebb helye legyen mozogni. Ha az ET-den belül van, kerítsd be és öld meg. Ezután koncentrálj a következő gyors mozgású egységére, és így tovább...

Az első kör után (mikor mindenki toborzott), az egész sereg egy csomóban van, így próbálj meg ET-t létrehozni a gyors egységei ellen, amilyen korán csak lehet. Így meg tudod akadályozni szétszéledésüket, miközben tervszerűen bekerítheted és megölheted őket. Mivel az ellenség nem fog tudni elég falut szerezni, jó esélyed van rá, hogy már csak lassú egységekkel kell végezned.

Köd és kitakarással lehetetlen tudni, hogy milyen egységeket toborzott az ellenség, de jó gyakorlat ellenőrizni az ET-det a falvak körül, nehogy meglepjenek egy hirtelen invázióval. A csata korai szakaszában a gyors egységek szokták elfoglalni a falvakat, így minél korábban végzel velük, annál kevesebb falut tudnak elfoglalni. ET-t hozva létre a még nem elfoglalt falvak körül lehetővé teszi számodra a nyugodt megszerzést és megtartást.

Az ET másik használata eldönteni merre és mikor lesznek ütközetek. Ha az ellenség az ET-édbe lép, de egy kedvezőtlen terepen vagy, számos választásod lehet. Vagy mindenképpen támadsz, ami legtöbbször rossz, vagy vársz, amíg az ellenséged a következő körben támad megadva neki a célpont választás lehetőségét, vagy kimozdítod egységeidet az ET-jéből kedvezőbb terepre. Ellenőrizheted milyen messze tudnak lépni a katonáid és őröket állíthatsz fel fenntartani az ET-det és védeni a mögötted lévőket. Ez meggondolásra készteti az ellenséget, és időd ad neked egy ellentámadásra. Az őrök mindig őrködjenek! Ha az ET-d összedől, az egységeidet lerohanják.

Az ET hasznos, mikor sebesült egységeket kell átvezetni ellenséges területen. Ahelyett, hogy bezárkóznál, alkoss egy nagyobb kört a sebesültek körül létrehozva egy tágabb körletet. Ez nehezebbé teszi az ellenséges egységeknek a támadást, és lehetővé teszi az egységek ET-n belül tartását, és a békaugrást, ha szükséges.

Egy ellenséges kastély megközelítésénél az ET kulcsfontosságú a sikerhez. Néhány küldetésben az események akkor történnek, mikor közvetlenül egy kastélymező mellé lépsz. Biztosítsd, hogy a közelgő egységek távol legyenek a kastélytól, de még az ET-jükben. Ha összegyűjtütted őket, akkor mozgasd őket egyenesen a kastélyhoz.

A portyázó egységek ellen, akikre nem vonatkozik az ET, nincs más esélyed, csak egy tömör falat emelni. Esetleg létrehozhatsz egy ET-t a szokványos egységeknek, és tartogathatsz egy kisebb fogadó csoportot a portyázóknak.

Egy hadjárat küldetése során, ahol a cél egy egységedet eljuttatni egy bizonyos ponthoz (gyakran útjelzővel jelölve), kevésbé fontos egységeket és ET-t használhatsz a vezéredtől egy-két mező, egymástól egy mező távolságban, mivel a csatában a katonák elég gyorsan eleshetnek, és nem szeretnéd, hogy pont a vezéred legyen az.


Körbekerítés

A két katonás körbekerítéses taktika nagyon erőteljes, különösen gyors egységek ellen. Két szemközti oldalára katonát helyezve 1 mezőre korlátozod az ellenség lépését. Ha az egység kilép oldalra, akkor újra be tudod keríteni. Ez azt jelenti, hogy az erősítés megérkezéséig tartani tudod, majd egy béka ugrás megközelítéssel le tudod győzni a nagyon erős ellenséget.


Visszavonulás

Néha a hadiszerencse nem neked kedvez. Ilyenkor a végsőkig harcolhatsz vagy visszavonulhatsz. A visszavonulás célja a hatékonyabb újracsoportosulás és időnyerés a gyógyulásra. A visszavonulást egy fordított béka ugrással lehet megszervezni, ahol területet teszel szabaddá, bátorítva az ellenséget az előrenyomulásra. Ilyenkor a gyógyítóid vannak elől, és olyan terület felé tartanak, ahol kitarthatnak.

Fontos, hogy légy felkészülve, és tudd, mikor kell visszavonulni! Túl gyakran esik meg, hogy egy játékos próbál visszavonulni, de nincs mögötte tartalék, ami meg tudná fogni az ellenséget. Próbálj meg egy biztonságos zónát létrehozni az egyik szárnyon, ET-vel védve, ahová visszavonulhatsz.

Az igazi gond a visszavonulásban a távolság közted és az ellenség között. Ha az ellenség gyorsabban tud mozogni, mint te, ET-t kell felállítanod, ami feltartja őket, amíg a lassú egységeid biztonságba érnek. A láthatatlan egységek a legjobbak erre, mivel nem látják őket, és időbe telik megkeresni őket, és mihelyt a csoport biztonságban van, anélkül eltűnhetnek, hogy észrevennék őket. Néha kamikáze módon egy vagy két egység kiküldése segíthet lassítani őket - feltéve ha a tapasztalat, amit szereznek kevésbé értékes, mint amit te nyersz az egységeid megmentésével.


Visszavonulás napszak váltáskor

Általában egy 1vs1 pályán van némi hely a te falvaid és az ellenség falvai között. A pályától és az egységeid sebességétől függően ez a távolság 1-2 kör lehet.

A visszavonulás a saját támadásoddal kezdődik. Erősebb vagy a kedvező napszakodban, így te előretörsz és az ellenséged visszavonul (azokat a lehetőségeket hagyjuk, amikor mindkét félnek ugyanolyan tulajdonságai vannak).

Perzsekényként, általában hajnalban kezdesz el támadni. Elfoglalod a szabad területet, az ellenséged visszavonul. A reggel a legkritikusabb kör. Ideális esetben ilyenkor meg kell tudnod támadni az ellenséges falvakat. Előfordulhat, hogy a sereged nem teljes néhány lassabb egység miatt, és ezért nem is elég erős (ez az amiben az ellenfeled bízik, és erre fog rájátszani). Ha tényleg így van, akkor már csak egy köröd lesz a támadásra, ellenkező esetben két kör. Alkonyatkor vond vissza egységeidet.

Az ellenségnek a falvakból indulva legalább egy kör (alkonyat) kell mire átér a szabad területen, esetleg kettő, mire el tudja kezdeni a támadást. Azonban neked el kell döntened, hogy megtartod vagy átengeded-e neki a falvakat egy-két kör eréig. Ez általában azon múlik mennyi eséllyel éli túl a falut tartó egység a támadást. Ha az ellenségnek mágikus támadása van, akkor az esélye erre csekély. Ebben az esetben a falut hagyd üresen, ellenben az egységed anélkül fog meghalni, hogy bármilyen előnye lett volna.

Azonban ha ezt ügyesen játszod, akkor csak egyetlen kérdéses falu lesz, és azt is csak egy, legfeljebb két körig fogja tartani. Ne feledd, hogy egy kör neked nettó 4 aranyba kerül falunkét (2-vel kevesebb neked, és 2-vel több az ellenségednek). De 4 arany sokkal kevesebb, mint egy elvesztett egység.

Ha jön a hajnal, visszakapod a falvad. Ha az ellenség elég buta ahhoz, hogy bent marad, nappal porrá zúzod.

Még ha nem is akarsz támadni, létfontosságú elfoglalni a falvak közötti területet, hogy lassítsd az ellenséget, mikor az ő ideje jön.

Tudástár: