Back to top

Alapvető taktikák

Az alapvető taktikák írás a játékkal érkező Wesnoth kézikönyv egyik fejezete. A következő alapvető harci elvek és tippek a wesnothi harci veterán karrieredet hivatottak beindítani. Az apró, konkrét példák lazán köthetőek a "Trónörökös" hadjárathoz.

Ne pazarolj egységeket!

Ne küldj sebesült egységeket a biztos halálba! Mikor egy egység elveszti életerőpontjainak (ÉP) több, mint felét, komolyan vedd fontolóra, hogy biztonságba helyezed, vagy faluban állomásoztatod felépülése miatt, vagy egy gyógyító gondjaira bízod (pl. tünde sámán vagy fehér mágus). A gyógyítók nagyon hasznosak! Ennek gyakorlati okai vannak, egy súlyosan sérült egység nem képes feltartani, vagy megölni az ellenséget. Támadás, vagy ellentámadás során, nagy valószínűséggel el fog esni. Továbbá, ha a biztos halálba küldöd, összegyűjtött tapasztalati pontjai (TP) elvesznek. Egy cserét toborozni lehetetlen lehet, ha a vezéred nincs a vártoronyban vagy a kincstár éppen üres. Még ha tudsz is cserét toborozni, az gyakran a csatatértől távol kezd. Tehát ne vesztegesd az egységeket!

Az ellenség hatósugarán kívül

Hogyan védheted meg a sérült egységeket? A legjobban úgy, ha az ellenfél hatósugarán kívül vannak. Senki nem tudja megtámadni, ha még csak közel sem tudnak hozzá kerülni. A következő rész az ellenőrzött területről (ET) megmutatja, hogyan korlátozhatod az ellenség mozgását. A "Parancsok" menüben bejelölheted az "Ellenséges lépések mutatása" gombot, hogy lásd az összes lehetséges mezőt, ahová ellenségeid léphetnek. Ez figyelembe veszi az ET-det is. Így ellenőrizheted, hogy a halálán lévő egységedet nem tudják megtámadni, mert nincs aki a közelébe kerülhessen. Amikor seregeitek találkoznak, könnyen lehet, hogy te akarsz elsőként támadni. Ilyenkor próbáld úgy befejezni a köröd, hogy az ellenség hatókörén kívül legyél. Így nem fog tudni megtámadni, de valószínűleg bele fog lépni a te támadási hatókörödbe.

Használd az ellenőrzött területet (ET) pajzsként!

Minden 1., vagy annál nagyobb szintű egység ellenőrzött területet tart fenn, amibe a mellette lévő 6 mező tartozik. Ez azt jelenti, hogy ha egy ellenség valamelyik ilyen szomszédos mezőbe lép, akkor meg kell állnia, és további mozgási lehetősége is megszűnik (csak a ritka portyázó képességgel rendelkező ellenségekre nem vonatkozik ez). Az ET miatt az ellenség nem tud keresztüljutni két egység között, amik egy észak-dél vagy átlós vonalon állnak, és pontosan 1 vagy 2 mező van köztük. Ezeket a párokat egy hosszú falba rendezve, vagy különböző irányokban használva megakadályozhatod, hogy az ellenség elérje sebesült egységeidet. Először az ET-t fenntartó egységeket kell legyőznie. A nehezen megközelíthető területeken akár egyetlen egység is védhet egy apró részt maga mögött.

Tarts fenn védelmi vonalat!

Sok egységet közvetlenül egymás mellé, vagy 1 mező kihagyással felsorakoztatva egy erőteljes védelmi vonalat hozhatsz létre. Vedd figyelembe, hogy Wesnoth hatszögletű mezőket használ, így egy kelet-nyugat vonal nem egy egyenes, hanem cikk-cakkos görbe. Az észak-dél és átlós vonalak az igazi vonalak. Egy oldalról érkezve az ellenség egyszerre mindig csak 2 egységével támadhatja meg a katonádat. Ökölszabály, hogy egy egészséges, különösebb gyengeségek nélküli harcos ki tudja állni két átlagos ellenség támadását anélkül, hogy elesne. Sajnos a vonaladnak gyakran kell görbülnie, hogy egy éket alkosson vagy alkalmazkodjon a terephez. Ezeknél a sarokpontoknál egyszerre 3 ellenség támadhat. Ugyanez történik a vonalak végén is, ha a vonal túlságosan rövid. Itt nagy életerejű egységeket használj a megfelelő terepen vagy megfelelő ellenállással, hogy tartani tudják ezeket a gyenge pontokat. A legnagyobb valószínűséggel ők fognak elesni, ezért olyan egységeket használj, akiknek semmi vagy nagyon kevés tapasztalati pontjuk van. Vonalba rendezve a katonákat azt is meg tudod akadályozni, hogy bármelyiket körbevegyék. ET okok miatt egy egység, ami előtt és mögött is áll egy ellenség csapdába esik.

Cseréld az egységeidet!

Ha egy katona a harcvonalban súlyosan megsebesül, biztonságba hozhatod a védelmi vonalad mögé. Hogy tartsad a vonalat, nagy valószínűséggel le kell cserélned egy tartalékossal, tehát tarts néhány egységet a harcvonal mögött! Ha van gyógyítód, a sebesült egységed gyorsabban fog felépülni a második sorban. Jegyezd meg, hogy az egységek át tudnak menni olyan mezőn, amin saját egységeid állnak!

Használd a terepet!

Próbáld meg úgy helyezni az egységeidet, hogy olyan terepről támadjanak, ahol ők magas védelemmel rendelkeznek, de akit támadnak alacsony védelemmel bírjanak a saját mezejükön. Ne felejtsd, hogy különböző egységek különböző terepeken erősek! Ilyen módon a terep gyakran diktálja, hogyan rendezd csatasorba az egységeidet. Például a tündéket az erdő peremére helyezheted, ahonnan a síkságon lévő orkokat támadhatják, miközben ők magas védelmet élveznek az erdő miatt.

Támadás és célpontjaid kiválasztása

Természetesen az előrenyomulás és a támadás a legérdekesebb része a győzelemhez vezető útnak. Öld meg vagy gyengítsd le az utadban lévő egységeket, és mozgasd a védelmi vonalad előre. Ez trükkös lehet, ha az ellenség visszatámad a következő körben. Gyakran számos egységet küldesz egyetlen ellenség ellen, hogy végezzenek vele, de ezek a védelmi vonalad alkották, amin most egy rés tátong. Talán ez nem számít, mert a következő ellenséges egység hatáskörén kívül vagy. Talán számít, mert csak legyengíteni sikerült az egységet és következő körben visszatámad. Talán egy lovas megadhatja a végső csapást. Elsőként támadni egy előny, mert lehetővé teszi, hogy kiválaszd az ellenséget, akivel szembe akarsz szállni. Használd ki az ellenség gyengeségeit: pl. távolsági harcosokat használd olyan ellenfél ellen, akiknek nincs távolsági támadása. Használd ki a gyengeségeket, mint a lovasok érzékenységét a szúrással szemben. De ne feledd, hogy visszatámadnak a körükben, és neked is lehetnek gyengéid, amit kihasználhatnak. Például a lovasok tarthatják a vonalat az ork közkatonák, és troll suhancok ellen, mivel ellenállnak a penge és ütés támadás ellen. De a lovasaid nagyon is gyorsan hullanak az ork íjászoktól és kobold dárdásoktól. Általában kifizetődő, hogyha biztosan meg tudod ölni (vagy csak majdnem) a kiszemelt ellenséget. Ha bizonytalan vagy az ellenség egy kör alatti kivégzésével, akkor figyelj oda, hogy az egységeid ellent tudjanak állni a visszatámadásnak, vagy esetleg el bírod viselni a vérveszteséget. Hogy életben tudjál maradni a következő körben, válaszd azt a fegyvert, aminek az ellentámadása a legkevesebb sérülést okozza neked. Tehát használd a távolsági támadást, ha az ellenségednek nincs olyanja. A számítógépes játékos alapértelmezetten csak azt keresi, hogy mennyi sebzést tud neked okozni.

Napszak

Ne felejtsd, hogy az igazságos egységek, mint az emberek, jobban küzdenek nappal, míg a káosz egységek, mint az orkok vagy élőholtak éjszaka jobbak. Alapesetben akkor szeretnél először találkozni az ellenséggel, amikor te erős vagy, illetve ő gyenge. Amikor az ellenfélnek jött el az ideje, akkor érdemesebb megerősíteni a vonalaidat és tartani a fontosabb védelmi pozíciókat. Amikor gyengébb lesz, eljött a te időd a felemelkedésre, előrenyomulhatsz. Például, a tündék kitarthatnak egy erdőben éjszakai ork mészárlás idején, és napkeltekor előrenyomulhatnak. Azt is észreveheted, hogy az ellenség aktívan visszavonja orkjait nappal.

Tapasztalat

Egy hadjárat során létfontosságú, hogy megfelelő haderőd legyen. A késői hadjáratok feltételezik, hogy lehetőséged van 2. és 3. szintű egységek visszahívására. Egységeid a legtöbb tapasztalati pontot (TP) egy ellenséges egység megölése során szereznek (8TP a megölt egység minden szintje után). Ezért gyakran az az ésszerű, ha a magasabb szintű egységeddel legyengíted az ellenfélt, majd a megölését rábízod egy másik egységre, aki jobban szükségét érzi a tapasztalatnak. Így hamar eljutnak a 2. szintre, és utána másokra vigyázhatnak. Ne hanyagold el a vezéred tapasztalatait! Biztonságban kell tartanod, de ha sokat babusgatod, túlságosan alacsony szintű marad, hogy túlélje a jövőbeni küldetéseket.

Tudástár: